نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

نظافت خانگی فرش ساوین

نظافت خانگی فرش ساوین

نظافت خانگی فرش ساوین- در این مقاله می خواهیم در مورد نظافت خانگی فرش ماشینی ساوین بپردازیم.برای اینکه فرش هایی که در خانه هستند تمیز باشند و نیاز نباشد که هربار شستوشو شوند یا به قالیشویی بروند. باید نکاتی را رعایت کرد تا هم فرش تمیز بماند و هم بتوان مدت طولانی از فرش استفاده کرد.

همان طور که می دانید فرش های ساوین به دو صورت دست باف و ماشینی تولید می شود. هر کدام از الیاف های متفاوتی تولید شده است. می توان برای اینکه فرش همیشه  تمیز باشد از جاروبرقی استفاده کرد. جاروبرقی گردوغبار فرش را می گیرد. و دیگر غباری در لابه لای فرش نمی ماند.

اگر قسمتی از فرش کثیف شده باشد نیاز نیست که فرش را داخل حیاط آورد و شروع به شستن کرد یا به قالیشویی برد. می توان با روش ساده کثیفی روی فرش را از بین برد.  این روش ساده برای تمیز کردن فرش، شامپو فرش است

شستوشوی فرش

روش صحیح استفاده کردن از شامپو فرش

برای نظافت خانگی فرش ماشینی ساوین ابتدا بایستی فرش را جارو کنیم. بهتر است از جاروبرقی برای تمیز کردن استفاده کنیم. سپس داخل ظرفی 2 فنجان شامپو فرش و 1 الی 2 لیتر آب می ریزیم و خوب آنها را به هم می زنیم تا کف کند.

بعد از این مرحله به وسیله یک تور یا اسفنج کف شامپو فرش را آرام آرام روی فرش می کشیم. وقتی این کار را کردیم نیم ساعت صبر می کنیم. در این هنگام نباید روی فرش راه برویم.
در مرحله بعد، پس از نیم ساعت یک دستمال زبر یا تور پرده را برای درست کردن جهت خواب فرش روی آن می کشیم. آنگاه  به وسیله یک جاروی چوبی فرش را به جهت خواب آن جارو می زنیم.

به وسیله  یک برس قدیمی که در خانه داریم فرش را شانه می کنیم تا پرزهای فرش سر جای خود قرار بگیرند. بدین صورت فرش نرم و زیبا نمایش داده می شود.

اگر می خواهیم فرشی که کاملا کثیف شده را بشوییم می توانیم در حیاط خانه شستوشو کنیم. البته فرش ها همان طور که می دانید هم به صورت ماشینی است هم دست باف. برای شستن فرش دست باف باید مراقبت های لازم را کرد تا به فرش آسیب وارد نشود.

غبارگیری

برای نظافت خانگی فرش ماشینی ساوین قبل از شستشن لازم است فرش را غبارگیری کرد.

در این کار ابتدا برای برطرف کردن گرد و خاک، فرش را می تکانیم. یا با چوب بر پشت قالی می زنیم تا گرد و خاک  از فرش خارج شود. باید دقت کرد که ضربات چوب نباید زیاد محکم باشد. زیرا که به بافت فرش آسیب می زند.

اگر فرش های کهنه و قدیمی داشته باشیم. یا فرش هایی داشته باشیم که یا رفو شده باشد ضربه زدن شدید موجب وارد شدن آسیب های جبران ناپذیری به فرش می گردد.

بعد از برطرف شدن گردوغبار از فرش، با جاروی چوبی فرش را جارو می کنیم. حواسمان به تار و پود قالی باشد که جهتشان برعکس نشود و به بافش لطمه  نزند.

باید هنگام گرفتن گردوغبار فرش از کوبیدن فرش بر زمین خودداری کنیم.

امروزه  برای نظافت کردن خانه از جاروبرقی استفاده می کنیم. این کار باعث می شود گرد و غبار زیادی درون فرش باقی نماند. وقتی همیشه جارویرقی بکشیم  موقع شستن گردو غبارگیری باقی نمی ماند 

نکته مهمی که در شستن فرش های دستباف لازم است به آن توجه کرد این است که ممکن  است فرش های دستباف رنگ پس بدهند.

بهتر است ابتدا مطمعن شویم که آیا این فرش که می شوییم جزء فرش هایی است که رنگ پس می دهد یانه.  زیرا اگر رنگ پس بدهد موجب می شود فرش آسیب ببیند و قابل استفاده نشود.

برای تشخیص  دادن اینکه فرش رنگ پس می دهد یا نه، یک دستمال سفید را با آب ولرم خیس می کنیم و به قسمت های پرزدار فرش می کشیم. اگر این دستمال رنگی شد متوجه می شویم رنگ پس می دهد.

فرش دستبافتی که رنگ پس می دهند نباید از قبل خیس کنیم. زیرا  با خیس کردن قسمت هایی از فرش که روشن  هستند نیز رنگی می شوند

روش گرفتن آب و خشک کردن فرش دستباف در خانه

فرش های دستبافی را که رنگ  پس می دهند بعد از شستشو نباید لوله کنیم. باید فرش را ابتدا  آبش را با پارو بگیریم. سپس پرز هایش را با دستمال نخی یا حوله ای بگیریم. بگذاریم یک ساعت به همین صورت روی زمین قرار باشد.

این کار برای این است که قسمت هایی که رنگ پس می دهد با قسمت های دیگر تداخل پیدا نکند. بعد از یک ساعت فرش خشک می شود و آماده پهن کردن می شود.نباید زمان پهن کردن آب روی ریشه آن بریزیم

امتیاز شما
[مجموع: 0 میانگین: 0]
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *